24. Kryteria decydujące o wyborze postaci hasłowej.
a. Dla postaci niewątpliwych.
O wyborze postaci hasłowej spośród różnych niewątpliwych odmianek fonetycznych lub morfologicznych decyduje kryterium ilościowe, które stosujemy nawet w wypadku, jeżeli wskutek tego będzie musiała zostać rozbita jedność fonetyczna danej rodziny wyrazów (por. CARZ i CAROWA). Niekiedy jednak bierzemy pod uwagę nie mechaniczną przewagę ilościową użyć, lecz przewagę ilości tekstów, w których występuje dana odmianka. Tak np. dajemy pierwszeństwo postaci ALZBANT, która wystąpiła po jednym razie w kilku różnych tekstach, chociaż w liczbach bezwzględnych przeważa w materiale postać „alspant”, pochodząca wszakże z jednego tekstu o określonej tematyce (WyprKr).
W wypadku równej frekwencji wariantów uznajemy za hasło postać najczęstszą w danej rodzinie, np.
ATŁAS (18), hatłas (18)– bo
ATŁASOWY (28), hatłasowy (2).Jeżeli to kryterium zawodzi, wysuwamy na początek odmiankę bliższą formie dzisiejszej lub też szeregujemy odmianki alfabetycznie.
b. Dla rekonstrukcji alternatywnych.
O ile forma podstawowa wyrazu, która miałaby się stać hasłem, zrekonstruowana jest w dwu możliwych postaciach, wysuwamy na pierwsze miejsce i uznajemy za hasło wariant wcześniejszy pod względem alfabetycznym, oczywiście jeżeli skądinąd nie mamy podstaw, aby jedną z odmianek uznać za prawdopodobniejszą.
c. Czasowniki z nosówką rdzenną.
Hasła czasowników typu błądzić, sędzić ustalamy z taką postacią nosówki, jaka panuje lub przeważa w bezokoliczniku. Oboczności nosówek nie uważamy za warianty hasła. Rozliczenie z brzmienia poszczególnych form nastąpi w części gramatycznej (por. 50.). Od obocznej postaci bezokolicznika dajemy odsyłacz (bez nawiasu).
d. Oboczności słowotwórcze tematu.
W wyrazach z obocznością tematyczną -anin : -an ustalamy hasło na podstawie postaci przeważającej w sg (por. ARYJAN). Liczbę mnogą traktujemy jako materiał wątpliwy i podciągamy do typu panującego w danym zabytku według zasady opisanej w 26. Przy braku formy podstawowej dajemy hasło w postaci -anin, a w podhaśle wymieniamy obie możliwości (por. CERDONIJANIN).
W wyrazach pochodzenia łacińskiego z obocznością -us : o za podstawę przyjmujemy stan w N sg oraz inne przypadki z -us-. Np. jeżeli w formie podstawowej mamy -us i o, przyjmujemy za hasło postać częstszą, jeżeli w dalszej odmianie mamy -us- i o, -us- traktujemy jako niewątpliwe, o przystosowujemy do typu zaświadczonego w danym tekście, zgodnie z zasadą (por. 26.). Jeżeli w całym paradygmacie nie ma tematu na -us; nie wskazujemy wcale na możliwość takiej odmianki.
W typie na -o, -ona w razie braku oboczności w formie podstawowej dajemy hasło na -o; przy braku formy podstawowej również ustalamy hasło w tej postaci, a w podhaśle wymieniamy obie możliwości. Nie dotyczy to oczywiście wyrazów pochodzących z greckiego neutrum na -on.